tisdag, november 27, 2012

Kåserier Kring Sundet

The Sound

Vad passar bättre än lite kåserier eller anekdoter i högsommarvärmen, dom fem starka graderna försvinner lika fort som man förnimmar dem.

Att påbörja sitt arbetsliv känns alltid lite främmande och läskigt för dom flesta av oss. Kommer ihåg mitt första kneg efter yrkesskolan. Kulturhuset i Stenungsund skulle sprida kunskap och kultur i kommunen och den skulle således byggas av NCC. För min del innebar detta montering av plåtform under årets kallaste månader, kommer ihåg att jag stog på avsatser som inte var större än mina egna skor. Med tygvantar och brännande betong på mina fingrar längtade jag efter något mer, något annat. På båda sidor gapade byggets kalla skelett öppet med fritt fall för den som inte var på tårna. Arbetsskyddet togs tyvärr bort för att man skulle tjäna mer pengar, ett rent under att ingen slog ihjäl sig. Den långa kalla vintern vid sundet ömmade både fingrar och själ. Med dagens kunskap skulle jag givetvis bara gått därifrån men vad gör man som färsking på sin första arbetsplats ?. Hur väver jag in detta rent musikaliskt undrar ni säkert ? Man kan troligen dela upp hela mitt  liv i låtar, perioder där minnen vaskas fram med hjälp av musik. Denna kanske inte helt njutbara episod av mitt liv bestod av främst två band "The Sound och The Smiths" Melankonin passade mig perfekt som ensam bussresenär någonstans  mellan Jörlanda och Stenungsund.

Mr Marr från The Smiths demonstrerar sitt gitarrsound
The Sound – Counting The Days

5 kommentarer:

TP sa...

Haha - "Kåserier kring sundet" detta sedan länge bortglömda inlägg i ST-tidningen som berörde världshändelser inom kommunen från nu- och dåtid som bl.a. när en sten ramlat ner från bonden Olssons gärdsgård.
Fasansfull arbetsplats att starta sitt arbetsliv på. Sitter å småfnissar åt kommentaren du fick efter första arbetsdagens slut av din betydligt äldre kollega.
Kan inte helt sälla mig till Smithsfanatismen. Visst har dom gjort en handfull klassiker men jag lyssnar helst på dom i små doser. Sound är ett väldigt underskattat band som postumt har fått en viss upprättelse.
Du kan inte ha hunnit lyssna på många låtar under den ofantliga sträckan mellan S-sund å Doland!

Anders L sa...

Härligt. Fastnade i en massa youtubeklipp med Marr och gled sen vidare och kollade intervjuer med Noel Gallagher.

Jimmy Myhre sa...

Kåserierna var antagligen den enda kvalitativa journalistiken i hela Stenungstidningen, min käre kollega hade som du nämnde räknat ut exakt antal dagar jag hade kvar till pensionen, vilken glädje han måste ha känt över att förtälja den för en färsking på sin första arbetsdag. Kan säga att det inte är mycket som biter i kinderna efter en sån kärleksfull start. The Sound är ett band att upptäcka broder, speciellt deras tidiga material. Tuben har en enorm dragningskraft Anders, man börjar på ett spår avslutar med något helt annat.

Gonzo sa...

Pensionskommentaren...är ju en klassiker, likaså dina nariga händer.
Sällar mig till TP ang. Smiths. Små doser går bra men inte mer. Jag har hört dem i massor via dig och andra, men aldrig riktigt fastnat för dem. Men skam den som ger sig....jag har ju börjat dricka öl på gamle dar...så min resa med The Smiths är kanske inte över.
Sounds....lät riktigt trevligt, ska forska vidare.

Jimmy Myhre sa...

Nariga som få Gonzo, sår på vartenda finger. Varför inte göra två flugor på smällen ? Öl och Smiths på samma gång

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »