måndag, november 26, 2012

Jämmerdal och årets låt





”Varje kväll går jag ner till maskinisten

Jag sitter alltid på samma stol å vid samma bord

Bertil Malmberg sitter bredvid mig

Å Kurt Tucholsky sitter mittemot”

Hösten går på övertid. Det regnar. Det är mörkt. På morgonen ber man en bön om att man ska hinna lägga märke till de osynliga skuggor som genar över körbanan i det bländande glittret från gatlyktorna. Det borde vara snö, men skidåkning i november verkar vara fantasifoster från barndomen. Kanske är det den globala uppvärmningen som ger oss sommargreener på golfbanorna i december och, som Al Gore hävdar, en istid inom hundra år? När vädret och tankarna sammansmälter krävs rätt musik, och för mig innebär det inte – vilket man skulle kunna tro – glättiga banjosprittande ytligheter, utan dystra textrader av en Elliott Smith eller en Nick Drake eller en underdogskildring av Bukowski. Tunga dagar kräver text och musik med tuggmotstånd. Allvar. Trösten hittar jag i melankolin, inte i motsatsen.

”Kurt kom hit som ett sjunkande skepp en gång nu

Går han runt här klädd som astronaut

Hans teori är att alla dom som predikar kärlek är dom

Som är bäst på hat”

Och det slog mig först igår vilken låt jag håller högst av årets låtar. Det finns många fullträffar men ingen har träffat mig lika hårt i hjärtat. I själen. Ingen. Inte som den här. Inte så omedelbart. Inte så drabbande. Kanske beror det på hur den presenterades: i en bil, på en grådyster parkeringsplats, med Pingstkyrkans Second handbutik till höger om mig, en MC-klubb till vänster. Med en god vän som avstod från den naturliga instinkten att bara vräka på bilstereon på högsta volym direkt. Som i stället valde att, med hela sin pedagogiska briljans, musikintresse och passion för ordens valör och poetiska möjligheter, ta sig tid att citera stora textsjok av vår tids Bellman (Primadonnan utan pengar står i ett fönster/ hon vill att vi ska titta dit till varje pris/hon förbannar sina bortglömda repliker/men mest av allt att hon inte gift sig rikt) och för att först därefter låta mig svepas med av det suggestivt, hypnotiska mästerverket ”Nere På Maskinisten”. 
Thåström, såklart.

”Bertil Malmberg skriver på en dikt om

Att han ångrar minst hälften av allt han skrev

Sen viskar han i primadonnans öra att

Han vet, han vet var blixtarna ska slå ner”






4 kommentarer:

Anonym sa...

Elegant hyllning av svartmästare Pimmen. Att få den stilfullt serverad av en hans största beundrare måste ytterligare förstärkt effekten.
TP

Jimmy Myhre sa...

Mäktigt ! Av alla soloplattor som Thåström gjort så är nog den sista starkast. Nere på maskinisten låter som om Nick Cave lagt sin hand över ljudbilden, ljuvligt mörk och med Thåströms ordval, kan man tycka illa om detta ??

Gonzo sa...

Ja du Anders....det blir inte bättre än så här. Thåströms starkaste soloalbum, där han tagit sitt textförfattande till en ny dimension. Det finns många i Sverige som är duktiga på att få ihop texter, men Thåis har nu tagit ett kliv till. Han är numera en lysande poet.
Maskinisten är den bästa låten på plattan tycker jag.

Anders L sa...

TP: minst sagt!

Jimmy: Ljudbilden är maskinmässig och dystopisk. Filmiskt sound. PS. Du har väl inte missat att Cave är på gång med en ny platta. Nej, det är förstås inte möjligt.... Hur som helst så finns det ett underbart klipp på tuben, Nicks trailer. Leta upp det. Om du inte redan sett det.

Gonzo: Nej. Det. Blir. Inte. Bättre. Sant!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »