tisdag, oktober 30, 2012

In Concert

Skinny Puppy

Har sedan länge haft tanken på att sätta samman en lista över samtliga konserter som jag varit på, dessutom allt prydligt ihopkopplat på en Spotify playlist. Som ni säkert förstår så är detta smått omöjligt, men fan den som ger sig. Som om denna handling inte vore nog så håller jag på att mycket kärleksfullt lägga in alla mina skivor i katalogprogrammet CLZ Music., meningen är att slippa köpa dubletter eller tripplar (ja det händer faktiskt). Programmet finns till min telefon så att jag alltid har hela min musikkatalog för snabb åtkomst. Som god familjefar och musiknörd hade det verkligen varit bra om det gick att streeetcha tiden något. Konsertlistan kommer jag att lägga upp för allmän beskådan inom en snar framtid, tills dess får ni hålla tillgodo med ett fragment från en svunnen tid.

Skinny Puppy på Draupner i Göteborg 1987

Efter ett par års  djupdykning i dom kargaste av syntträsk blev faktiskt livespelningen med Skinny Puppy en vändpunkt. Hade i stort sett förkastat all annan musik och tyvärr även sålt av en ansenlig mängd skivor. Spelningen kunde inte jämföras med något annat jag sett, Nivec Ogre skar upp sig själv samt karvade i diverse delar som hade fått den mest hårhudade kirurg att ta till flaskan för all framtid. Bandet har alltid propagerat mot djurförsök och orättvisor inom forskningens värld. När jag stog där på ett kvalmigt Draupner kände jag dock att jag hade hamnat i en återvändsgränd, det var dags att gå tillbaks.  Skinny Puppy är fortfarande ett förbannat bra band och konserten var på många sätt fantastisk. Om bandet kommer tillbaks till lilla Göteborg lär jag stå där igen, något äldre, något klokare..

Skinny Puppy – The Choke  (hyfsat normalt liveklipp)

4 kommentarer:

Gonzo sa...

Hugaligen....ja din svåra syntperiod har väl en del att önska. Men det fanns ganska många bra band oxå. Skinny Puppy var väl ett av dem. Även Frontline, Killing Joke och Ministry har ju spelats flitigt på fester genom åren.
Fast jag föredrar nog gnissliga gitarrer :)

Jimmy Myhre sa...

Lika illa var det när jag sålde av många av mina syntplattor från den tiden, jisses vad mycket dumt man gjort, suck...

Anonym sa...

Att jag skulle behöva programmet i min mobil är tydligt då min dubletthög växer allt högre.
Finns det någon tydligare vändpunkt i ditt musik- o tonårsliv? I vilket fall så märktes det en stor skillnad i mogenhet och medvetande efter denna kväll. Du fick en helt annan distans till denna, i vissa fall mycket extrema, scen.
Å vet du va, jag kommer stå bredvid dig på konserten.

Jimmy Myhre sa...

Skönt att höra broder

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »