onsdag, oktober 31, 2012

Det tråkiga året 1973?


Jag har många gånger i mitt liv funderat över vad som hände det år då jag föddes. Vilka stora världshändelser och vilka musikaliska alster som gjordes. Jag har alltid känt det som om 1973 var lite av ett musikaliskt mellanår, dom klassiska tunga namnen inom rocken hade redan gjort sina mästerverk, splittrats eller rent av lämnat in hatten. Discoeran stod för dörren och flera av de gamla hjältarna började smöra till sig. Jag har ibland önskat att jag föddes -72, eller rent av -68.
I världen hände det inte så roliga saker, statskuppen i Chile,oljekrisen, som en liten ljusglimt kan nämnas USA:s tillbakadragande av militära trupper i Vietnam.

Så jag tänkte kolla vilka plattor i min skivsamling som var gjorda -73.....döm om min förvåning. Här kommer ett litet urval:

Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath
Led Zeppelin - Houses Of The Holy
ZZ Top - Tres Hombres
Bruce Springsteen - Greetings From Asbury Park och  The Wild The Innocent...
Tom Waits - Closing Time
Alice Cooper - Billion Dollar Babies
Little Feat - Dixie Chicken
The Stooges - Raw Power
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
Mahavishnu Orchestra - Bird Of Fire
Bob Marley and The Wailers - Catch A Fire och Burnin'
David Bowie - Aladdin Sane
Jethro Tull - Passion Play
Bob Dylan - Pat Garrett & Billy The Kid (Soundtrack)
West, Bruce & Laing - Whatever Turns You On
Lynyrd Skynyrd - Pronounced
Allman Brothers Band - Brothers And Sisters
Elton John - Goodbye Yellow Brick Road
Frank Zappa - Overnight Sensation.

.....det finns mer, ELP, Yes, George Harrison, BTO, Nasareth, Roxy Music m.m.
Jag är numera inte lika bekymrad över att vara född 1973
/Lillgrisen

3 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Finns det egentligen några dåliga år musikaliskt ? När man väl gräver i grytan så dyker det upp en hel del att sätta tänderna i. 1973 var sannerligen inget borttappat år Gonzo vilket listan i inlägget med råge bevisar. Sabbath, Stooges, Pink Floyd mmmm Vilka årslistor det skulle bli Gonzo

Anonym sa...

Många fantastiska plattor på den listan. Och definitivt en av mina favoriter, alla år inkluderade.

/Anders

Anonym sa...

Håller med Jimpan helt, gräver man tillräckligt djupt så finns det gott om guldkorn även s.k. mellanår. En del av nämnda plattor seglar in ganska högt upp på min 100-lista över tidernas bästa album.
Och att det hände viktiga saker under detta år är du ett levande bevis för!
TP

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »