måndag, oktober 22, 2012

A new pig in town


12 oktober. Stenungsbaden.

Fredag eftermiddag. Lite lätt konferensbakis. På väg att dra mig hemåt, parkera i soffan och låta konferensens efterdyningar långsamt lämna kroppen.
I loungen lägger jag märke till en välbekant profil.

TP!

Det är ett mycket trevligt sammanträffande men inget uppseendeväckande. Han bor ju i närheten, tänker jag.

Jag går fram för att hälsa på TP när jag upptäcker två välbekanta ansikten. Vart kom dom ifrån? Scenen är märklig. Som om den i själva verket är en sån där 3D-bild som aftonbladet brukade strössla söndagsbilagorna med. Det tar mig tre sekunder innan Jimmy och Gonzo framträder i mitt syncentrum och blir tydliga. De ler mot mig. Jag stirrar häpet, från den ene till den andre, aningslöst.

”Ska vi ta en öl?” frågar Gonzo.
”Nej, inte nu. Jag måste hem först, men sen kanske ...”

Jag är verkligen inte alls så skarpsinnig som jag trott. Snarare Watson än Holmes.

”Nej, du ska inte hem. Inte på länge.”

Jag fattar ingenting. Dolda kameran-hjärnan är på och den är trög.

”Du ska med oss.”

Några minuter senare sitter jag i en bil. I griskostym. På väg till okänd ort. Till min svensexa.
Vi spenderar en fantastisk helg i en stuga längs västkusten med fantastisk havsutsikt, till fantastisk musik. Under andra kvällen vänder sig Jimmy mot mig.
”Du vet väl att dräkten har ett symbolvärde?”

Jag är skivgris!

Tack för förtroendet!


PS. Från och med nu kommer varje skribent på skivgrisen att ha sin särskilda dag. Jag skriver på måndagar. Förmodligen om någon skäggig singer songwriter. Eller Tom Waits.

/Anders


5 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Sicken start Anders, en superb sammanfattning av helgens bravader, den sitter kvar länge. Vad passar bättre en lite Piggy Floyd dagen till ära. Grymt !

Anonym sa...

Föga överaskande ett väl förvaltat förtroende och stilmässigt en kraftig och nödvändig spark därbak på oss andra grisskribenter.
Lustigt nog började mitt Pink Floyd-lyssnande med den udda kombinationen "Umma Gumma" och just "Animals". Kanske därför denna gravt underskattade "mellanskiva" fortfarande ligger mig varmt om hjärtat. Jag vet inte hur många gånger jag lurades av det avlägsna hundskallet i Dogs och var på var ut till vår nästan ständigt skällande hund för att skälla tillbaka och snopet upptäcka att han otroligt nog inte skällde just då.
TP

Boggen sa...

Hoppsan! Där ser man! Vilken värvning! Skivgrisen blir bara bättre och bättre. Såg också några (skära) bilder på FB...Några frågor dock: Fick du behålla dräkten och måste du ha den på dig när du skriver dina inlägg Anders? ; )

Anonym sa...

Jimmy och TP: Tack! Bollen är i rullning.

Boggen: Är väldigt inspirerad. Deadlines är också bra, tänker jag. Naturligtvis skriver jag i grisdräkt. Det var ett krav när skivgrisarna kom med värvarhåven.

/Anders

Anonym sa...

Härligt att du är igång! Nu har du blivit av med oskulden.....
En fantastisk helg med ett makalöst musikutbud, och en hel del maltdrycker. TP's underbara musikquiz som varade i 5-6 timmar!!! Tänk att vi kan så många låtar och artister och framför allt så snabbt!!
Välkommen till svinstian, ditt låtval satt som en smäck och kändes ganska naturligt när det gäller dig :)
Gonzo lillgris

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »