söndag, september 05, 2010

En Vidunderlig Tid

När jag var ung och lovande var det viktigt att bestämma sig för vilken musik som var störst och bäst, man skulle tillhöra antingen syntare, punkare eller hårdrockare osv. I nutid blir det allt svårare att urskilja nyanserna för dessa fackindelade trupper. Tror att dagens ungdomar har ett vidare spektrum där musiken är det viktigaste (tack !) Detta var som ni säkert förstår inte bättre förr.
För min egen del har jag nog aldrig lyssnat på mer blandad musik än jag gör just nu, mycket glädjande och njutbart minsann. Nätets inverkan på hur musiken når ut är givetvis den största bidragande orsaken. Småband som antagligen inte haft några lyssnare utanför den egna hemmastaden kan nu få en lycklig skara anhörare på andra sidan jordklotet.
Skivbolagsdirektörerna har äntligen hakat på i utvecklingen så att vi nu kan välja mellan olika format. För oss vinylnördar finns numera även ett stadigt ökat urval samt möjlighet att få ladda ner en digital kopia, smaskens...
Avslutar därför med en av mina nya favoritlåtar från en artist som jag inte trodde att jag tyckte om ......

6 kommentarer:

Boggen sa...

Det var inte så många år sedan man knappt under pistolhot skulle erkänna att man gillade en artist som varit med i melodifestivalen, oavsett hur bra det egentligen var. Men jag vet inte om man bara har blivit äldre och förståndigare eller om det helt enkelt är så att kvaliteten har blivit bättre. Sant är iallafall att en artist kan medverka i nämnda spektakel och ändå göra bra musik ; )

Jimmy Myhre sa...

Håller med Boggen, vi måste nog säga att vi blivit klokare och inte så enkelspåriga

TP sa...

Bra musik är bra musik!

Kan mer än väl skriva under på den trångsynta msuiksmaken som gällde under uppväxtåren. Jag med mitt breda musikintresse passa in överallt och ingenstans. Jag kunde låna hem ett gäng kraut eller progplattor ena dan för att nästa dag lyssna på In a lonely place med en ny grupp från Manchester. Hurriganes och Gasolin var heta kring Harrys korvbar och man blev het i hela kroppen när man på skoldansen fick höra introt på I feel love.
Men något hände 91. Helt plötsligt lyssnade alla på Nothing else matters och Smells like teen spirit och den tidigare så snäva musiksmaken var för alltid breddad.

Jisses va bra Salem var!!

Jimmy Myhre sa...

Som du säger broder så hände det något med vågen som skölde in i början av 90 talet, överskridande på flera plan vilket jämnade ut facken med olika genrer
Salems klart bästa låt, är kanske inget större fan i vanliga fall men det här var mumma

Malin sa...

Salem är en skön lirare!

För egen del har jag lärt mig uppskatta fler och fler ju äldre jag blivit. Det är underbart att ha sådan lätt tillgång till att upptäcka ny musik

Jimmy Myhre sa...

Musikens vägar äro outgrundliga Malin, har nog aldrig lyssnat på så mycket blandad musik som just nu och som du nämner så är tillgången den främsta orsaken

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »