tisdag, mars 16, 2010

Rocktree

Hur ser Deep Purples alla upplagor och förgreningar ut? Vilken är kopplingen mellan King Crimson och Roxy Music? Vilken personell påverkan hade grupperna i "Madchester" gentemot varandra? Vad kom ur Liverpoolscenen 1980?
En rad frågor som för en musiknörd är otroligt eggande. Istället för att läsa sig till svaren finns ett fantastiskt överblickande alternativ i Rock Family Trees, som är en slags släktforskning för musiker. Jag stötte på en bok på biblioteket för 25 år sen bara innehöll detta. Jag satt uppslukad hela lånetiden och studerade olika gruppkonstellationer och dess påverkan på andra grupper. Otroligt fascinerande!
Pete Frame har ritat Rock Family Trees sedan 60-talet. På hans hemsida kan man titta eller köpa de träd man intresserade av. Trevlig läsning!

5 kommentarer:

Malin sa...

Shit va spännande! Och vilken bra idé. Tackar för tips! :-)

Anonym sa...

Muuuummmaaaaaa! sa lillgrisen. Fastnade en hel timme med grungeträdet, precis vad en trött skivgris behövde. Nästa sittning kanske vi skall försöka oss på en liten egen trädgård?

anders sa...

Åhh, nu lär man hänga på nätet en stund till:) Tack för tipset, TP!

Anonym sa...

Kom plötsligt ihåg att jag blev så inspirerad då jag läste boken att jag började göra egna träd. Ett av banden jag utgick ifrån var London SS som likt Flowers of Romance var grunden för det mesta av den engelska punkgenren.
TP

Jimmy Myhre sa...

Jisses vad beroendeframkallande, det rök nästa helg, grym länk broder

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »